رییس اجرایی بعد از آخرین رویداد آتش‌سوزی در کابل: مقررۀ تدابیر ایمینی تدوین می‌شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 30 سنبله 1395 - ۲۹ سنبله ۱۳۹۵

دکتر عبدالله رییس اجرایی با بیان این‌که حوادث و آتش‌سوزی‌های اخیر ما را به این نتیجه رسانده که تدابیر ایمینی در منازل، فابریکه‌ها و دفاتر دولتی و خصوصی وجود ندارد، اضافه کرد: شورای وزیران به کمیته‌یی وظیفه سپرده است تا طرزالعمل و مقرره‌یی را تنظیم کنند تا مطابق آن، تدابیر ایمینی مراعات گردد.
mandegar-3گفته‌های رییس اجرایی درحالی مطرح می‌گردد که در دو ماه گذشته شهر کابل سه بار آتش‌سوزیهای بزرگی را شاهد بوده است. در نخستین مورد، مارکیتی در مندوی کابل آتش گرفت که به دنبال آن، ۳۵۰ الی ۴۰۰ دکان حریق گردید و زیان‌های سنگین مالی بر دکانداران این مارکیت وارد کرد.
در مورد دیگر، مرکز بازرگانی اباسین‌زدران در منطقۀ کوتۀ سنگی شهر کابل که از مراکز مهم خرید در غرب کابل به‌شمار می‌رود و مارکیت چوب فروشی قوای مرکز دچار آتش‌سوزی شدیدی شد که در آن آتش‌سوزی‌ها یک تن کشته و زیان‌های زیاد مالی به دکانداران آن منطقه وارد شد.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نام‌گذاری ۲۱ سبتمبر، روز جهانی صلح را نام‌گذاری مناسب عنوان کرده اظهار داشت: کشوری که بیشتر از سه دهه از جنگ رنج می‌برد، ضرورت صلح را بیشتر از همه مردم دنیا احساس می‌کنند.
او گفت: مردم افغانستان صلح پایدار و عادلانه می‌خواهند و حق دارند تا در مورد حقوق و دستاورهای‌شان صدای‌شان را بلند کنند و در صحنه باشند. هیچ صلحی با پامال‌کردن حقوق و آزادی‌های مردم به دست نمی‌آید.
مخالف آمدن حکمتیار نیستم
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید، با امضای موافقت‌نامۀ صلح حکومت و حزب اسلامی گلبدبن حکمتیار مخالف نیست و اما صلح با حکمتیار تمامی مشکلات افغانستان را حل نمی‌کند.
دکتر عبدالله عبدالله که دیروز دوشنبه (۲۹شهریور/سنبله) در شورای وزیران سخن می‌گفت، هم‌چنان تأکید کرد که توافق با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار خلاف منافع ملی مردم افغانستان نبوده و عملی شدن مواد آن را بعد از امضا، به جدیت تعقیب خواهد کرد.
به باور آقای عبدالله، گروه‌هایی هستند که با استفاده از مسألۀ صلح میان حزب اسلامی و دولت افغانستان، می‌خواهند بهرۀ سیاسی برده و افراد صلح‌جو را مخالف صلح نشان دهند.
دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی بیان داشت: تعهد ما در ارتباط به صلح و مصالحه خلل‌ناپذیر است، چون باری که بالای شانه‌های مردم شوار است را حس می‌کنیم.
آقای عبدالله افزود: از گفت‌وگو، صلح، مذاکرده و از به توافق رسیدن با هیچ طرفی نگران نیستیم، نگرانی ما از ادامۀ جنگ است، چون قیمت جنگ در چهارده سال گذشته و حال را مردم افغانستان می‌پردازند و فرصت‌های‌شان حدر می‌رود.
گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی از آغاز سال‌جاری خورشیدی به‌صورت رسمی آغاز شد و پیش از این نیز یک‌بار اعلام شده بود که موافقت‌نامۀ ۲۵ ماده‌یی صلح با نمایندگان این حزب نهایی شده است.
هرچند تا کنون جزئیات نهایی پیش‌نویس موافقت‌نامۀ صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در دسترس عموم قرار نگرفته است؛ اما به‌گفتۀ آگاهان، بیرون ساختن حزب اسلامی گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و ایالات متحدۀ امریکا، رهایی تمام زندانیان این حزب، عودت هواداران این حزب از پاکستان و اسکان آن‌ها در افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه از موارد اساسی‌اند که دو طرف روی آن‌ها به توافق رسیده‌اند.
بن‌بست اصلاحات انتخاباتی شکسته می‌شود
رییس اجرایی در ادامۀ سخنانش تأکید کرد که در آخرین موردِ مسایل اصلاحات انتخابات بحث‌هایی صورت گرفته است که به نتیجه هم رسیده‌ایم و قرار است کارهای عملی در این راستا برداشته شود.
به تازه‌گی سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است که قانون انتخابات نهایی و بعد از تصویب کابینه، به توشیح رییس‌جمهور رسیده است.
دفتر معاون دوم ریاست‌جمهوری با پخش اطلاعیه‌یی گفته است که بر بنیاد تعهد حکومت وحدت ملی مبنی‌بر اصلاحات در نهادهای انتخاباتی و قوانین انتخاباتی، اخیراً قانون انتخابات نهایی شده و بعد از تصویب کابینه در آخرین روزهای رخصتی مجلس، به توشیح رییس‌جمهور رسیده است.
نافذ نشدن قانون انتخابات سبب شده است که انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی به‌تعویق بیفتد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.